A térdfájdalom szerintem az a probléma, amivel ha Te nem is, de a környező család-ismerős köröd biztos panaszkodott már. Nálunk is gyakran hangzik el, a fáj a térdem monológ… aminek a következménye valamiért nem a megoldás keresése, hanem a sport elhagyása…??

Ismerős? Nem guggolok, mert fáj a térdem. Nem futok, mert fáj a térdem. Fel sem emelem a fenekem, mert a térdemet kell kímélni…

Pedig nem! A megoldások tárháza számos, de összeszedtem Neked a három alap kiindulást…. amelyek között egyik sem az, hogy ne mozogj!!!

Mi is a térdízület?

A térdízületet a combcsont, a sípcsont és a térdkalács alkotja. A térdízületben két oldalszalag és két keresztszalag található, illetve egy nagyobb és több kisebb nyáktömlő. A nyáktömlők feladata az, hogy termelik a “kenőanyagot” – ennek a segítségével a csontok súrlódás nélkül tudnak elmozdulni az ízületben egymáson mozogni.

Mitől fájhat a térded?

Ennek számos oka van… egészen banális hétköznapi dolgoktól – például amikor állsz, megfigyelted, hogy az egyik térdedre terhelsz?…. egészen a balesetekig, műtétekig. Sportok közben sérülhetsz, vagy a túlterhelés miatt kialakulhat a nyálkatömlő gyulladás, de a leggyakoribb ok az ízületek kopása (arthrosis) és az ízületi gyulladás (osteoarthritis).

 

Három terület, ahol tehetsz ellene!

A sport!

Nyilván nem a sport elhagyása a cél, hanem:

  • gyógytorna gyakorlatokkal az izmok erősítése
  • úszás és egyéb térdkímélő mozgásformák az akut helyzetben –  majd fokozatos terhelés
  • az egyoldalú tevékenységek kompenzációja erősítő gyakorlatokkal (egyoldalú terhelés lehet a mindennapokban – lásd fenn, vagy sportnál, például vívás)
  • a gyakorlatok helyes kivitelezésének megtanulása (kitörés, guggolás, futótechnikák…)

A táplálékkiegészítők!

Itt kiemelném a glükozamint. A glükozamin gondoskodik az ízületek között elhelyezkedő folyadék alapvető alapanyagainak bioszintéziséről. A pótlásával az ízületi porc pusztulása lassul, és ezzel egyidejűleg megkezdődik a pusztuló szövetek regenerálódása is. Vagyis segíti a porcképződést, védelmet és újjáépítést! 

Megelőzésképp nagyon NEM ÁRT, ha szeded… de! Különösen ajánlott:

  • sportolóknak
  • nehéz fizikai munkát végzőknek
  • az ízületi műtétek után jelentősen gyorsítja a gyógyulási folyamatot –  vagy ha műtét előtt állsz!
  • túlsúlyosoknak, az izületek túlzott megterhelése miatt túlsúly esetén is érdemes szedni
  • idősebbeknek is kell, a porc regeneráció miatt

A glükózamint érdemes plusz E és C-vitaminnal szedni! (A Peak Glukozaminban ez benne is van!!!)

Az e-vitamin többek között védi a kötőszöveteket és meghosszabbítja vörös vérsejtek élettartamát, a C-vitamin pedig erős antioxidáns így véd a szabadgyökök ellen és gyorsítja a sérülések gyógyulását, képes csökkenteni a gyulladásokat, és a glükozamin hatását növeli – sőt ők együtt segítik a kollagén termelését is!

Forrás: Peak