Mi a lényege a fehérjekészítményeknek?

Mi a lényege a fehérjekészítményeknek?

Fehérjekészítmények

Átvizsgálva a termékek fajtáit, nagyon nehéz lehet kiválasztani, hogy melyik felel meg, különösen úgy, hogy a hirdetések jól hangzanak. Bizonyos kutatások túlozhatnak is aszerint, hogy melyik cég akarja eladni a terméket. Számos jól ismert sportoló ajánlólevele is általánosan elfogadott lehetőség a termékkereskedelemre.

Remélem, az alábbi cikk segíteni fog a választásban.

  • Mik a fehérjekészítmények?
  • Mik az előnyeik?
  • Mennyire van szükség belőlük?

 

Mi a lényege a fehérje készítményeknek?

Nagyon sok tanulmányban az olvasható, hogy az erősportolóknak nagyobb a napi szükséglete, mint az állóképességi sportolóknak.

Például Tarnopolsky et al. (1992) és Lemon et al. (1992) tanulmányaiban 1,3-2,0 g/tskg/nap mennyiséget ajánlanak.

Valójában minél többet edzünk, annál fontosabb a fehérje az eredményesség szempontjából. A fehérjekészítmények nem helyettesítik a rosszul tervezett étrendet, de kényelmes és könnyű utat jelenthetnek a táplálkozásból származó hiány pótlására.

Hasznosak lehetnek számunkra:

  • zsírcsökkentő programban veszünk részt,
  • nagyon keményen edzünk,
  • vegetáriánus táplálkozást folytatunk.

Állapítsuk meg a napi szükségletet, és ha a táplálkozásból nem elegendő a bevitel, pótoljuk. Ha jelentős fehérjehiányunk van, fontoljuk meg a készítmények használatát. Egy 80 kg-os embernek 144 g fehérjére van szüksége naponta. Ezt elég nehéz csak a táplálkozásból megszerezni.

A fehérjeszükséglet pótlása más téren is hasznos lehet, ilyenek az immunrendszer vagy az izomműködés erősödése (a savófehérjének
köszönhetően). A fehérjekészítmények jól adagoltak, jó az összetételük, nemcsak magas szintű fehérjéket, hanem más fontos tápanyagokat is tartalmaznak (vitaminok, ásványi sók, aminosavak, szénhidrátok, esszenciális zsírsavak). Más szóval, ha fehérjét veszünk fel, egyéb fontos tápanyagokhoz is hozzájutunk.

 

Mikor a legjobb a fehérjebevitel?

A szükséges mennyiséget naponta 5-6 adagra bontva kell bejuttatni a szervezetbe. Ez segít biztosítani az állandó aminosavkészletet a szövetekben, segíti a szövetképződést, és minimalizálja a lebontást. A gyakorlatban minden étkezésnek kell egyféle fehérjeforrást tartalmaznia, és szükség szerint egy vagy két fehérjekészítményt.

 

Vannak-e mellékhatásaik?

Nincs tudomásunk a fehérjekészítmények mellékhatásairól. Valójában a túlzott proteinfogyasztás nem jelent előnyöket. A magas fehérjebevitel
okozta máj- és vesekárosodásról, dehidrációról és kalciumvesztésről nincs bizonyítékunk.

 

Milyen protein alapú készítmények vannak és mi az előnyük?

 

  • tejsavó,
  • kazein,
  • szója,
  • tojás,
  • zöldborsó,
  • marha.

 

Mik a savófehérje előnyei?

A savófehérjét az aludttejből vonják ki szűréssel, ioncserével (a savóprotein kivonása elektromos töltésének köszönhetően történik). Az izolált savófehérjének nagyobb a biológiai értéke, mint bármilyen tejkészítménynek.

A gyártók 159 BV-nél is nagyobb értéket követelnek, ami jelentősen magasabb, mint a tojásé (100 BV). Ez azt jelenti, hogy olyan aminosav-tulajdonsága van, amely jobb az izomfehérje számára, mint bármilyen más táplálék. Nagyon könnyű megemészteni is.

Egy másik előnye, hogy különösen magas benne az elsődleges aminosavak aránya (kb. 50%), magas a szerteágazó láncú aminosav (BCAA)-tartalom (23-25%) is, más fehérjekészítményekkel összehasonlítva. Ez elindít egy izomműködést kímélő hatást, ami azt jelenti, hogy a savófehérje minimalizálja az izomfehérje lebontását magas intenzitású edzés során.
A BCAA-k alkotják az izomszövetek nagy részét, ezek bomlanak le magas intenzitású, hosszabb edzés során. Tehát minél nagyobb a BCAA-k aránya, annál kevesebb izomszövet bomlik le.

A savófehérje másik jellemző tulajdonsága az immunfokozó képesség. A kanadai McGill Egyetem kutatása azt mutatja, hogy a savófehérjéből
történő aminosavképzés fokozni tudja a glutatinképzést a szervezetben (Bounous és Gold, 1991). A glutatin egy erőteljes antioxidáns, amely segíti az immunrendszert. Különösen hasznos intenzív edzések során, amikor az immunrendszernek nagyobb az igénybevétele.

A savófehérje fokozza az izomnövekedést, az inzulinszerű növekedési faktor-1 (IGF-1) termelésének fokozásával, ami egy erős, a májban termelődő anabolikus hormon, és fokozza az izomban a fehérjeképződést.

Mik a kazein előnyei?

A kazeinnek magas a biológiai szintje (BV=77), ami azt jelenti, hogy az aminosavak viszonylag magas százalékát hasznosítja
szövetnövekedésre.
A kazeinben magas a glutamintartalom (20% körüli), ami segíti az izomműködést magas intenzitású edzés során, és segít megelőzni az immunrendszer túlzott igénybevételét.
A kazein lassabban jut a bélbe, mint a savófehérje, ez a lassúság azt jelenti, hogy az aminosavak és a peptidek még lassabban tudnak felszívódni, más szóval, nagyobb mennyiségű fehérje szívódik fel.

 

Mik a szójafehérje előnyei?

A szójakészítményekben használt szójafehérjepornak magasabb fehérjetartalma és jobb táplálkozási minősége van, mint azoknak a szójafehérjéknek, amelyek a szójatejben, a tofuban és hússzerű készítményekben vannak. Ez még részletesebb kiválasztó folyamatnak veti alá a szervezetet, ami még több zsírt és szénhidrátot rekeszt ki.

A szójafehérje tartalmazza a legmagasabb koncentrációban az izomnövekedéshez szükséges kulcsfontosságú aminosavakat: leucin,
valin, izoleucin (BCAA), glutamin, arginin. Ezek az aminosavak alkotják a szójafehérje 36%-át. Glutamintartalma (19%) hasonló a kazeinhez.

Számos tanulmány szerint a szójafehérje fokozhatja a tiroidhormon termelését (Forsythe, 1995). Ez az anyagcsere-folyamatok irányításához
fontos.

 

Mik a tojásfehérje előnyei?

A tojásfehérje biológiai szintje (BV) 100, ami magasabb, mint bármelyik nyers ételnek. Ehhez a standardhoz viszonyítják más fehérjék
biológiai szintjét.

Kiegyensúlyozott aminosav-tartalma, könnyű emészthetősége, laktózmentessége, illetve kimagasló az alanin, arginin, metionin és glycin tartalma.

Felszívódása közepesen gyors, nagyjából a tejsavó és a kazein felszívódása közé tehető, tehát a fehérjeszintézis fokozásában és a katabolizmus gátlásában is a kettő között helyezkedik el.

Magas az aminosav-tartalma, optimális az izomtömeg növekedés elősegítéséhez, ugyanakkor azok is fogyaszthatják, akik allergiásak a tejfehérjére, valamint, akik érzékenyek a laktózra és így nem tudnak tejsavót, kazeint vagy ezek keverékét tartalmazó fehérjekészítményt fogyasztani.

 

Mik a borsófehérje előnyei?

Kiváló alternatívát nyújt a szükséges fehérje és aminosav pótlásra azoknál, akik kevés vagy egyáltalán nem fogyasztanak állati eredetű fehérjét, ezen kívül kiváló azoknak is, akik szeretnék elkerülni a káros koleszterin bevitelt vagy emésztési problémákkal küszködnek. A borsó protein ugyanis nem tartalmaz koleszterint, hipoallergén (nem válthat ki kóros allergiás reakciót) és könnyen emészthető. Megfelelő arányban tartalmazza azokat az aminosavakat, melyre szervezetünknek szüksége van: lizin, leucin, isoleucin, valin, arginin, glutamin.

A lizin fontos szerepet játszik a növekedésben és a csontok egészségében, a leucin, isoleucin és valin az izomműködést segíti, az arginin a szívműködésre és az izmok anyagcsere folyamataira van kedvező hatással, míg a glutamin az edzést, ill. fizikai aktivitást követő nitrogén egyensúly helyreállítását segíti.

– teljesen természetes, sárgaborsóból származik
– nem okoz allergiás reakciót, nem tartalmaz génkezelt összetevőket
– kiválóan alkalmas diéta és fogyókúra esetén
– nem tartalmaz mesterséges édesítőszereket és színező anyagokat, teljesen naturális íze van
– kiválóan emészthető, nem terheli meg a gyomrot, az emésztőrendszert
– növeli az energiaszintet, segíti az izmok regenerációját terhelést követően
– növeli a jóllakottság érzetet
– alacsony kalória tartalmú
– környezetbarát az előállítási folyamata
– kiváló minőségű aminosavak megfelelő arányával látja el szervezetünket
– segíti a lúgosítást, a lúgosító életmódot
–  könnyedén elkészíthető, bármikor fogyasztható

 

Mik a rizs fehérje előnyei?

Nem tartalmaz semmilyen adalékanyagot, színezéket, vegyszert, vagy tartósítószert.

Nem tartalmaz tejet, tejsavót, szóját, tojást és semmilyen állati fehérjét, semmilyen allergén anyagot sem.

100%-ban glutén és aszpartam mentes, 100%-ban természetes, 100%-ban vegán.

Minden adag garantált, minimum 85% tiszta, teljes értékű fehérjét, adagonként (30g) 4 gramm glutamint és 4 gramm BCAA-t tartalmaz teljesen természetes formában (azaz nem utólagosan hozzáadott, szintetikus aminosavakat), mindezt minimális zsír, szénhidrát és nulla koleszterin mellett. Mindezek ráadásul igazoltan valós, Magyarországon is bevizsgált értékek.

 

Mik a marhafehérje előnyei?

Biológiai értéke nagyjából megegyezik a marhafehérje biológiai értéke, tehát teljesen ideális fehérjeforrás az izomépítés szempontjából.

Nincsen cukortartalma, ráadásul, mivel izolátum vagy hidrolizátum formában tartalmazzák a fehérjét, így koleszterin és zsír sem marad a végtermékben, ami tovább fokozza a felszívódás mértékét.  Emésztése a gyomorban zajlik, így könnyebben emészthető.

Mind a 9 esszenciális aminosavat nagy mennyiségben tartalmazza, ami a szervezet és az izomépítés számára különösen hasznos.

Magasabb ásványianyag-tartalmában szerepel a szelén, a jó felszívódású vas, az immunrendszert erősítő Cink és a B-vitaminok. Ezen vitaminok és ásványi anyagok fontos szerepet játszanak az anyagcsere működésében és a szervezet szénhidrát-  és zsírfelhasználásában. Természetes kreatin tartalma szintén segíti az energiatermelést.

Szólj hozzá Te is! Itt megteheted:

Hozzászólás

Írta
Krisztina
Personal Gym, a privát személyi edzőterem személyi edzője.