+36/20 662 8442

Tévhit, hogy a pajzsmirigy alul működés okozza az elhízást.

2020-06-28 / Személyi edző

Endokrinológus kitálal. Tévhit, hogy a pajzsmirigy alul működés okozza az elhízást.

Előfordulhat, hogy a hízás hátterében betegség vagy hormonális rendellenesség áll. Ilyen ok lehet a hypothyreosis, vagyis a pajzsmirigy alulműködése. , Dr. Bajnok Éva az Alakorvoslás Program endokrinológus szakorvosa szakorvos kifejti a hypothyreosis és a túlsúly kapcsolatát, valamint tanácsot ad azoknak, akik pajzsmirigy alulműködés mellett szeretnének megszabadulni felesleges kilóiktól.

Mi is a pajzsmirigy alulműködés?

A pajzsmirigy által termelt hormonok többek között szabályozzák az anyagcsere-folyamatokat, energiaforgalmat, oxigénfelhasználást, valamint hőszabályozást. Hatással vannak a felépítő és lebontó folyamatokra, az inzulin elválasztására, tápanyag felszívódásra és hasznosulásra, az izom és idegrendszer működésére is. Ha túl kevés pajzsmirigy hormon termelődik a szervezetben, azt pajzsmirigy alulműködésnek, vagyis hypothyreosisnak nevezzük. A pajzsmirigy ezen rendellenes működése leggyakrabban nőket, bizonyos autoimmun betegségekkel élőket és egyes életszakaszokban (pubertás, terhesség, menopausa) lévőket érinthet. 

Hogyan okoz elhízást a PM alulműködés?

A pajzsmirigyhormonok elsősorban az anyagcserét, tehát a testünkben zajló felépítő és lebontó, energiaátalakító folyamatokat befolyásolják. Ezért számos ponton érinthetik a testsúly és testösszetétel problematikáját. Pajzsmirigy alulműködésben csökken az alapanyagcsere, oxigén és energiafelhasználás (kevesebb energiára van szüksége a szervezetnek), hőtermelő képesség (ezért fázunk) és az ún. spontán motoros aktivitást (van-e kedvünk mozogni). Hatással van a folyadék és sóháztartásra (folyadékvisszatartás is növeli a testsúlyt, teltebbnek érezzük magunkat), az izom-izület működőképességére (fájhat, feszülhet, gyenge lehet). Ha lassul a pulzus, esetleg vérszegénység, felszívódási zavar tarkítja a képet teljesítményünk tovább romlik. Mivel a hangulatot is negatívan befolyásolja, nem igazán motivált az illető diétázni vagy sportolni. Fáradt és inkább aludna.

A szerteágazó tünetek közül leggyakrabban a fizikai és szellemi aktivitás csökkenése, fáradékonyság, valamint a testsúlynövekedés vezeti a legtöbb embert orvoshoz. Az anyagcsere-folyamatok felborulása, a fáradékonyság miatti mozgásszegény életmód mellett könnyedén felszaladnak az extra kilók. 

Kutatások szerint a pajzsmirigy alulműködésben szenvedő betegek nagyjából felében észlelhető csökkent étvágy melletti testsúlynövekedés, ennek átlagos mértéke nagyjából 3 kg.  Egyéni eltérések lehetnek, lényeges azonban megjegyezni, hogy jelentős, 10 százalékos testsúlynövekedést nem lehet csupán a pajzsmirigy rovására írni.

Fogyás pajzsmirigy alulműködés mellett

A pajzsmirigy alulműködést ki kell vizsgáltatni endokrinológus szakorvossal irányításával, és szükséges a hormonpótlás mennyiségének beállítása, illetve rendszeres kontrollja. Mellette az életmódbeli változások is hatékonyan támogatják az állapot kezelését, javulását. 

A pajzsmirigy alulműködés hormonpótlással rendkívül jól kezelhető. Az esetek egy részében a pajzsmirigy működése végül helyreáll, nem feltétlen kell élethossziglan hormont szedni.  Más esetben a beállítás néha több időt vesz igénybe, (aktívan zajló gyulladás, felszívódási zavar, helytelen gyógyszerszedés, eltérő egyéni érzékenység, laborhiba), a legtöbb esetben azonban néhány hónap alatt a tünetek típusos sorrendben javulnak. Nagyjából a sikeres pótlást követő fél évben belül a megmaradó tünetek már nem írhatóak a pajzsmirigy betegség számlájára. A túlsúly tehát egy jól beállított pajzsmirigyszintet követően már többnyire nem a pajzsmirigybetegség, hanem az életmód, esetleg más fel nem derített ok miatt van.

Étkezés naponta háromszor

Rengeteg diéta hirdeti a „többször keveset” elvet, vagyis a napi ötszöri étkezés fontosságát. Ám nem árt tudni, hogy emellett az étkezési szokás mellett jó eséllyel viszünk be többletkalóriát, így a szervezet nem tud megfelelően energiát és zsírt felhasználni. Érdemesebb az étkezések között fokozatosan hosszabb szüneteket tartani és a táplálkozást a szervezet inzulin érzékenységéhez is igazítani, mely reggel alacsony, dél körül magasabb, estére pedig ismételten kevésbé hatékony.  Annál is inkább, mivel a még nem jól beállított pajzsmirigybetegség esetén az inzulin termelés-kiválasztás a cukortermelés képessége csökkent. Ha mindenképpen nassolni való kedvünk van, akkor azt célszerű előre kiszámított, kis kalória- és szénhidrát tartalmú snack-kel kielégíteni Pl. fehérjeszelet).

Kevés szénhidrát – sok fehérje

Bizonyos csodadiéták egyes tápanyagok elhagyásán alapulnak. Az emberi szervezetnek azonban minden tápanyagra szüksége van a megfelelő működéshez. A reggeli és a vacsora legyen mindig fehérjében gazdag, alacsony szénhidráttaralmú fogás, ami állhat például túróból vagy tojásból vagy egy természetes shake-ből. Ez azért fontos, mert ébredés után az inzulinérzékenység alacsonyabb, ezért a szénhidrátban gazdag reggeli elhúzódó inzulin kibocsájtást eredményez, ami pedig gátolja a szervezet zsírégetését. Ezen felül a fehérje hamarabb laktat, emésztése során több hő szabadul fel, ami kalóriaveszteség (nem zsírszövetté alakul), ezen felül meggátolja az izomvesztést is, ami a pajzsmirigyalulműködés időszakában nagy valószínűséggel be is következett. Mivel az inzulin érzékenysége délben emelkedik, ezért az ebéd legyen a legtartalmasabb étkezés, jó minőségű és alacsony glikémiás indexű szénhidrátokkal.

Egyetek rendes kajákat!

A feldolgozott élelmiszerek az egészséges szervezetre is rossz hatással vannak, így pajzsmirigy-betegség esetén is.  A magas sótartalom kedvezőtlenül hat a vízháztartásra, vízvisszatartást, ezzel pedig súlytöbbletet okoz, ami terheli az ízületeket. A műételek gyakran szóját is tartalmaznak, mely alapanyag szintén felboríthatja a pajzsmirigy működését. Az egyéb adalékanyagok a pajzsmirigybetegség során meggyengült immunrendszerünket is befolyásolhatják, gyakrabban lép fel allergia. Elengedhetetlen tehát a rendes ételek fogyasztása. Friss alapanyagokból, lehetőleg házilag készített fogások kerüljenek inkább az asztalra. Pajzsmirigy alulműködésre jellemző székrekedés esetén megfelelő rost (35g) és folyadékbevitel (2-3 liter) ajánlott. Magasabb koleszterin szint esetén az ételek zsírtartalmát is figyelembe kell venni.

Forrás: https://alakorvoslas.blog.hu/2020/05/26/pajzsmirigy_tevhit?fbclid=IwAR3Lqkij-gJyUv0k_MgZQg6SxMf0WebLIS9uwbCkS0wlWhFXAlUhmXSPVxA

Személyi edződként, nem csak privát edzőtermünkben látunk el hasznos tanácsokkal. Az edzéssel, sporttal, táplálkozással kapcsolatos cikkeink mindig napra készek, amiket a tudástár alatt találsz. Bármi kérdésed lenne a személyi edzéssel, privát edzőtermünkkel kapcsolatban, keresd személyi edződet elérhetőségeinken.

Szólj hozzá Te is! Itt megteheted:

Hozzászólás